Een paar nadeeltjes van elektrisch rijden

Spread the love

Een ander nadeel van waterstofvoertuigen is hun prijs. Terwijl elektriciteit een prijs heeft die wordt gereguleerd door vaste tarieven, is waterstof nog duurder dan benzine omdat er schaarse en dure materialen nodig zijn voor de reactie van het energieproces (zoals katalysatoren), waardoor de kosten voor het tanken van waterstof hoog zijn.

Bovendien kost een waterstoftankstation tot tien keer meer dan een gelijkstroomlaadstation met hoog vermogen voor elektrische auto’s.Wel is het vaak verstandig om een elektrische laadpaal kopen

Het milieuprobleem van waterstof

Waterstof (H), dat gewoonlijk in gasvorm (H2) wordt aangetroffen, is een zeer overvloedig element op onze planeet en als het groene waterstof is, d.w.z. dat het wordt gewonnen uit hernieuwbare energiebronnen, wordt het een nettobron van energie.

 

Een studie van het PIK, het Potsdam-Instituut voor onderzoek naar klimaatverandering, wijst echter op de klimaatrisico’s die waterstof kan inhouden. Zelfs Herbert Diess, CEO van Volkswagen, zegt volmondig NEE tegen waterstof en roept in een recente tweet van half mei op om naar de wetenschap te luisteren. Zo is het verstandig om een webasto laadpaal aan te schaffen. 

 

De studie onderstreept dat een waterstofauto 5 keer meer energie zou vergen dan een elektrische auto. Daarom zou de popularisering van waterstofauto’s op dit moment en op korte termijn een negatief effect hebben op het klimaat, aangezien ze veel meer energie zouden vergen en afhankelijk zouden blijven van de verbranding van fossiele brandstoffen. In dit geval zou het gaan om grijze waterstof, waarvan het proces CO2 zou uitstoten omdat het wordt gewonnen uit niet-hernieuwbare energiebronnen.

 

De leider van het onderzoek dringt erop aan dat de inspanningen worden geconcentreerd op die sectoren waar waterstof een noodzakelijke optie is, met name in zware bedrijfsvoertuigen en sectoren waar elektriciteit momenteel om logistieke, economische en/of technologische redenen geen haalbaar antwoord is, zoals vliegtuigen, schepen en treinen, en zelfs voor de staalproductie.

De belangrijkste voor en nadelen

Kortom, groene waterstof stoot niets uit, aangezien het alleen waterdamp uitstoot, is in oneindige hoeveelheden beschikbaar via elektrolyse of hydrolyse, maakt lange afstanden mogelijk (meer dan 600 km) en snel tanken (tussen 3 en 5 minuten) en zou geen motorgeluid uitstoten, zoals de huidige elektrische auto’s. Al wat blinkt is echter geen goud, want het heeft belangrijke nadelen:

 

Onmogelijk om rechtstreeks als energiebron te gebruiken, omdat het moet worden verkregen uit natuurlijke bronnen zoals water met een hoog energieverbruik

Het ziet er dus naar uit dat elektrische batterijen het zullen winnen van waterstof, hoewel het zware vrachtvervoer nog een lange weg te gaan heeft. De eerste vrachtwagens met lichtere elektrische batterijen en een bereik tot 1000 km zijn echter al in zicht, zoals de nieuwe vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Tesla, die in 2022 op de markt zal komen en een precedent zal scheppen voor het bereik van elektrische vrachtwagens.

 

Al met al is het duidelijk dat er een aantal sleutelfactoren zijn die de richting van de elektrische en duurzame mobiliteitssector in de komende jaren zullen bepalen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *